حریری صادرات كالاهای متنوع ایرانی به چین

در سالهای گذشته میزان صادرات ما به چین 90 درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده كه در سال های اخیر با پیدا كردن بازارهای متنوع در این كشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفتیم.

1403/02/16
|
13:06

حریری رئیس اتاق مشترك ایران و چین در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد اظهار داشت: امروز چهارمین سال است كه بیش از 33درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم و سال هفتم است كه بزرگترین بازار كالای صادراتی ما چین است البته تركیب صادراتی ما به همه كشورها بر اساس امار گمرك بیش از 80درصد كالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛بغیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان كه تولیدی بوده است.

حریری افزود: 91درصد كالای صادراتی ما به چین از فراورده های نفتی است كه اصولا در تركیب صادرات مشكل داریم؛ در بازار های بین المللی كیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته، زعفران ما از نظر كیفی رقیب ندارد كه بازار دست ایران است.

وی با بیان اینكه 18سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی كردیم گفت: حدود 5سال پیش بر كالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشكالات صادرات به چین كارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مركبات، فرش و صنایع دستی،سفال همدان، لبنیات، پای مرغ، زعفران بعنوان كالای غذایی صادرات انجام شد.

رئیس اتاق مشترك ایران و چین لیست كالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشین الات الیاف نانو و هایتك به چین صادر كردیم و درصدد پیداكردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه ها، كفش دست سوز و شیرینی و شكلات، در حوزه ظروف آشپرخانه پلیمری كه تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاك مردانه با برندهای معتبر متمركز شده ایم.

وی اظهار امیدواری كرد: همه كالاهای تولید كشور كه در فرایند تولید میزان ارز آن كمتر از 25درصد هزینه كالا را داشته باشد میزان رقابتی بزرگی در بازار خواهدداشت را برای صادرات آماده كنیم.

دسترسی سریع