با حضور معاون صدای رسانه ملی؛نخستین نشست بررسی و تحلیل برنامه های صبحگاهی رادیو برگزار شد

نشست معاون صدای رسانه ملی با جمعی از مدیران شبكه ها، گروه ها و برنامه سازان رادیو با هدف بررسی برنامه های صبحگاهی این رسانه، در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

1396/12/09
|
15:52


به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، با حضور دكتر حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، مدیران شبكه های رادیویی ایران، جوان، تهران، فرهنگ و ورزش، جمعی از مدیران گروه‌ها و برنامه سازان این شبكه ها و تعدادی از كارشناسان و صاحبنظران رسانه، نشست بررسی برنامه های صبحگاهی شبكه های رادیویی مذكور در سالن جلسات معاونت صدا برگزارشد.
معاون صدای رسانه ملی در بخشی از این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع برنامه سازان برنامه های صبحگاهی رادیو، فرصت را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: جمع حاضر نمایندگان تمام و كمال صدای جمهوری اسلامی ایران هستند. در واقع اگر قرار باشد مخاطبان به شناختی از رادیو برسند، این رسانه را با برنامه های صبحگاهی آن می‌شناسند. به همین خاطر ما بناداریم تا در این جلسه به تحلیل و بررسی برنامه های صبحگاهی شبكه های رادیویی ایران، جوان، تهران، فرهنگ و ورزش بپردازیم.
وی در ادامه با اشاره به اینكه این جلسه سرآغازحركتی مؤثر برای رسیدن به نقطه نظر معقول و قابل قبول است، عنوان كرد: ما در رادیو با افراد توانمند رسانه در حوزه تولید ایده و فكر سرو كار داریم، بنابراین می توانیم با تعامل و همفكری به تحلیل خوب و درستی از چگونگی رسوخ به حوزه فكر و اندیشه مخاطبان برسیم.
دكتر شاه آبادی با بیان اینكه برنامه های صبحگاهی رادیو درصد زیادی از مخاطبان این رسانه را به خود اختصاص می‌دهند، اظهار داشت: ایجاد نشاط، انگیزه، امید، شادی، القای حس خوب به مخاطبان و ... در برنامه های صبحگاهی، مقدمه ای برای رسیدن به هدف اصلی برنامه های رادیو كه جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایتمندی آنهاست، می باشد. بنابراین باید تلاش كنیم تا با عزم راسخ، در راستای ارتقاء سبك و رفتار زندگی مردم گام برداشته و با اثربخشی روی رفتار مخاطبان، همچنین پاسخ درخور به شبهات ایجاد شده در ذهن آنها، سبب بهتر و بیشتر دیده شدن رسانه گرم رادیو شویم.
معاون صدا پرهیز از شباهت برنامه های صبحگاهی شكبه های مختلف رادیو را ضروری دانست و تأكید كرد: برای دستیابی به این امر كه نقطه حساس و كلیدی كار ما محسوب می‌شود، نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبان لازمه كار است بنابراین باید در تعامل با مخاطبان از طریق ایجاد جذابیت در برنامه ها، اطلاع رسانی از اتفاقات و رخدادهای روز، ارتباط تلفنی و پیامكی با مخاطبان و... به این هدف دست یابید.
وی همچنین با بیان اینكه رسانه به ویژه رادیو روابط عمومی نظام و نقطه اتصال حاكمیت و مردم است، افزود: برنامه های صبحگاهی رادیو پیشانی این رسانه است كه مردم ارتباط بسیار خوبی با آن دارند. بنابراین باید منشأ اثر بوده، نیاز مخاطبان را به خوبی شناخته و آنها را مرتفع نماید. یكی از مهم ترین اقدامات در این زمینه ارتقاء سطح نویسندگی این برنامه ها است كه باید بسترسازی لازم برای آن صورت بگیرد.
دكتر شاه آبادی برگزاری جلسات مستمر با مدیران گروه ها و برنامه سازان صبحگاهی رادیو، معرفی برنامه های شاخص صبحگاهی رادیو به مخاطبان، نگاه متفاوت به اخبار و مسائل روز جامعه، سرعت و دقت در انتشار آنها، ساماندهی موسیقی های حوزه رادیو و... را لازمه افزایش بازدهی برنامه های صبحگاهی رادیو دانست.
وی همچنین از برنامه های صبحگاهی شبكه های رادیویی ایران، جوان، تهران، فرهنگ و ورزش به عنوان استراتژیك ترین و تأثیرگذارترین برنامه های رادیو یاد و عنوان كرد: این برنامه ها ظرفیت افزایش جدی مخاطبان رادیو را دارند بنابراین انشاالله در اسفند ماه سال آینده شاهد گزارش كمی خوب مركز نظارت و ارزیابی سازمان و نقطه نظرات مثبت كارشناسان و خبرگان رسانه در خصوص برنامه های رادیویی مذكور باشیم.
معاون صدا همچنین با تأكید ویژه بر عزم جدی برنامه سازان برنامه های صبحگاهی رادیو بر پاسداشت زبان و ادب فارسی تصریح كرد: بحث نویسندگی و صیانت از زبان فارسی بسیار مهم است. بنابراین باید تلاش كنید تا از بداهه گویی پرهیز نموده و از كلمات غیرمتعارف استفاده ننمایید. استفاده از توان علمی افراد متخصص در حوزه زبان و ادب فارسی برای دستیابی به این هدف بسیار مهم است.
وی در پایان ابراز امیدواری كرد كه با همراهی و همدلی مدیران شبكه ها، گروه ها و برنامه سازان برنامه های صبحگاهی رادیو، این رسانه بتواند در راستای جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایتمندی آنها مؤثر باشد.
در ابتدای این مراسم نیز دكتر مریم جلالی مشاور معاون صدا و دبیر برگزاری نخستین نشست بررسی برنامه های صبحگاهی با بیان اینكه این برنامه ها به منزله هویت هر شبكه رادیویی هستند، گفت: مدیران شبكه ها، گروه‌ها و تهیه كنندگان برنامه های صبحگاهی رادیو می توانند به عنوان پیشانی نوشت هر شبكه، رویكردها، سیاست ها و كاركردهای برنامه های خود را بازگو نمایند.
وی در تشریح برنامه های صبحگاهی 5 شبكه رادیویی مذكور عنوان كرد: جوان ایرانی سلام رادیو جوان مخاطب محور، صبح به وقت فرهنگ رادیو فرهنگ و صبح و ورزش رادیو ورزش موضوع محور و سلام ایران رادیو ایران و صبح تهران رادیو تهران محدوده جغرافیایی محور هستند كه این امر وجه تمایز این برنامه ها و یك مزیت فوق العاده محسوب می شود.
در ادامه مدیران شبكه های رادیویی ایجاد انگیزه و نشاط صبحگاهی، نگاه و روایت متفاوت از اخبار و رخدادها، پاسدات زبان فارسی، توجه به مخاطبان ویژه برنامه های صبحگاهی همچون دانش آموزان و معلمان، استفاده از عناصر موسیقی، هیجان در صدا، طنز، ریتم مناسب، اطلاع رسانی آموزشی، علمی، توجه ویژه به ورزش، كاراكترسازی، اخلاق محوری، اطلاع رسانی شهری و كشوری و... را لازمه برنامه های صبحگاهی رادیو دانستند.
در بخشی دیگر نیز جمعی مدیران گروهها، برنامه سازان و عوامل برنامه های صبحگاهی رادیو به بیان نقطه نظرات، دیدگاهها و دغدغه های خود در تولید و پخش برنامه های صبحگاهی پرداختند.
همچنین دكتر عظیمی فر استاد دانشگاه و محمد رضا رضایی بایندر مدیر كل پژوهش و سنجش مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان به بیان دیدگاههای خود در خصوص برنامه های صبحگاهی رادیو پرداختند.

دسترسی سریع