هدف از ساخت برنامه «بازار تهران» مشاوره به مردم تهران برای بهبود سواد مالی و سرمایه مخاطبان است.
هدف از ساخت برنامه بازار تهران مشاوره به مردم تهران برای بهبود سواد مالی و سرمایه مخاطبان رادیو تهران بود. با توجه به اینكه مقام معظم رهبری سال 99 را با عنوان جهش اقتصادی نامگذاری كرده بودند، برای جهش تولید لازم بود تا سرمایههای كوچك و پساندازهای خرد و خانگی با توجه به شرایط تحریمی و كسری بودجه و منابع درآمدی دولت و ناتوانی دولت در تأمین منابع مالی لازم وارد بازار سرمایه شوند
فرهنگسازی در زمینه مالی و اقتصادی در شرایطی كه كشور با چالشهای اقتصادی دست به گریبان است از سوی رسانهای مثل رادیو میتواند یك ضرورت باشد كه برنامه «بازار تهران» در این مسیر توانمندیهای خود را میآزماید.
بازار تهران عنوان برنامه جدید شبكه رادیو تهران است كه با موضوع اقتصاد و سرمایههای مالی روی آنتن میرود. ساختن برنامههایی با این مضامین در شرایط اقتصادی كنونی، به نظر میآید كه هدف یك شبكه خاص تنها نباید باشد و تمام شبكهها در این وضعیت بحرانی باید به آن بپردازند، به این بهانه با برخی از عوامل برنامه بازار تهران گفتگو كردیم.
رسانه پل ارتباطی و هادی افكار عمومی است
محمودخواه مدیر گروه مدیریت و برنامهریزی این برنامه رادیویی درباره برنامه بازار تهران به «جوان» اینگونه توضیح میدهد: مسئولان را به برنامه دعوت میكنیم و مطالبات مردم را به گوش آنها میرسانیم. رسانه به عنوان یك پل ارتباطی و هادی افكار عمومی میتواند جامعه هدف خود را به سمت مورد نظر هدایت كند. رادیو تهران به عنوان شبكه مرجع در استان تهران و به عنوان یكی از منابع اصلی اطلاعرسانی برای مخاطبان تهرانی و همچنین برای مدیران و برنامهریزان شهری در جدول برنامههای خود، برنامه بازار تهران را طراحی كرده است تا بتواند در این شرایط اقتصاد مقاومتی و شرایطی كه امسال با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، در حوزه اقتصاد مؤثر واقع شود و مخاطبان خود را راهنمایی كند.
محمودخواه عنوان كرد: هدف اصلی برنامه بهبود سواد مالی و دانش سرمایهای مخاطبان در حوزههای مختلف است. به طور مشخص اینكه مردم در این شرایط اقتصادی چطور میتوانند معیشت خانوده خود را به نحوی اداره كنند و اگر سرمایه مازادی دارند چه برنامهریزیای برای آن داشته باشند و بهتر است در چه حوزههای سرمایهگذاری كنند.
وی تأكید میكند از اهداف دیگر برنامه بازار تهران، این است كه بتواند مطالبات مردم تهران را به گوش مسئولان مربوطه برساند و از آنها پاسخ مناسب را دریافت كند.
این مدیر رادیو خاطر نشان كرد: در حوزههایی مانند اقتصاد دانشبنیان، تولید اشتغال، كارآفرینی، اصلاح الگوی مصرف، شفافیت اقتصادی، و هر آنچه كه در حوزه اقتصاد تعریف میشود در این برنامه به تكرار مسئولان مربوطه را در برنامه دعوت میكنیم و مطالبات مردم به گوش آنها رسانده میشود و فضایی ایجاد كردهایم كه علاوه بر آنتن رادیو در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام bazaaretehran1 هم بتوانند مطالبات و درخواست خود را با مسئولان در میان بگذارند و پاسخ مربوطه را دریافت كنند.
تلاش برای محتوای مفید و سودمند
اكبر محمدخانی سردبیر برنامه رادیویی بازار تهران است كه درباره این برنامه اینگونه اظهار نظر میكند: ما به مسائل مالی و اقتصادی نگاه فرهنگی داریم. تقریباً 20 سال پیش مشابه این برنامه را در رادیو تهران با نام «جنگ اقتصادی» داشتهاند كه دست بر قضا برنامه موفق و تأثیرگذاری در حوزه طلا و سكه و ارز و بورس بود. هدف از ساخت برنامه بازار تهران مشاوره به مردم تهران برای بهبود سواد مالی و سرمایه مخاطبان رادیو تهران بود. با توجه به اینكه مقام معظم رهبری سال 99 را با عنوان جهش اقتصادی نامگذاری كرده بودند، برای جهش تولید لازم بود تا سرمایههای كوچك و پساندازهای خرد و خانگی با توجه به شرایط تحریمی و كسری بودجه و منابع درآمدی دولت و ناتوانی دولت در تأمین منابع مالی لازم وارد بازار سرمایه شوند تا از این طریق نیازمندیهای شركتها و واحدهای تولیدی به نقدینگی به صورت مستقیم رفع شود. برای این منظور برنامه بازار تهران محوریت خودش را برای آموزش مبانی سرمایهگذاری در بورس تعیین كرد گرچه حوزههای دیگر مانند سكه، طلا، ارز، ساختمان، مسكن، كشاورزی، فعالیتهای خدماتی، استارتآپها، شركتهای دانشبنیان و بخش صنایع تبدیلی همه و همه در این راستا در برنامه مطرح میشوند كه دانش مخاطبان نسبت به آنها افزایش پیدا كند و كسانی كه در این حوزهها فعالیت دارند بتوانند با دریافت آخرین اخبار و اطلاعاتی كه در حرفه و شغل خودشان مؤثر است بهتر و مفیدتر برنامهریزی كنند. از طرف دیگر كرونا باعث شده بود اقتصاد شكل تازهای بگیرد؛ برخی فعالیتهای نوپدید به عنوان یك فعالیت اقتصادی ظهور كرده بودند و بسیاری از فعالیتهای رایج اقتصادی دچار ركود بودند. بنابراین لازم بود برنامهای اقتصادمحور كه بتواند این فعالیتها را همسو با راهبرد اصلی نظام یعنی مقاومسازی اقتصادی بر اساس برنامه پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی تبیین كند این وظیفه بر عهده برنامه بازار تهران گذاشته شد تا از طریق مباحث كارشناسی یا گزارشهای میدانی یا برشماری مسائل و مشكلات قانونی به تسهیل امور كمك كنند.
محمدخانی همچنین از دغدغههای خود در این برنامه به عنوان سردبیر گفت: دغدغه اصلی هر برنامهسازی در چارچوب اهداف و هنجارهای سازمانی خدمت به مخاطب است؛ من هم از این قاعده مستثنی نیستم زیرا نهایت هر كوشش رسانهای مخاطب است. بنابراین، یكی از مهمترین وظایف من كشف نیازهای مردم در حوزه اقتصادی است. برای این كار لازم است هم از طریق كارشناسان و هم به صورت میدانی در جریان دغدغههای اقتصادی مردم قرار بگیرم تا بتوانم محتوایی كه برای مخاطب مفید و كاربردی باشد تولید و پخش كنم.
ارتباط یكسویه با مخاطب شكست میخورد
سردبیر این برنامه همچنین گفت: تا زمانی كه ارتباط من برنامهساز با مخاطب یكسویه و بر اساس برداشتهای ذهنی من از نیازهای مخاطب شكل بگیرد برنامه محكوم به شكست است و برای پیروز شدن حتماً لازم است كه واقعیات جامعه را در ظرف نظام ارزشی و اهداف سازمانی به بالاتر از آن در راستای مصلحت اجتماعی ممزوج كرد تا محصول مطلوبیت نسبی داشته باشد. بنابراین تعیین موضوعات، درجهبندی و اولویتبندی آنها، شناسایی افراد سرشناس و ذیصلاح برای ابراز نظر درباره موضوع انتخابی و همچنین تقسیمبندی زمانی برنامه نسبت به موضوعات روز و كسب آخرین اخبار و تازهترین تحولات اقتصادی و ارائه مطلوب آنها در برنامه از دیگر وظایفی است كه به عنوان دغدغه باید نسبت به آنها اقدام عملیاتی انجام بدهم.
وی افزود: به عنوان مسئول برنامه تمامی محتوا از كشف ایده تا اجرای دقیق برنامه با من است و همكارانم در بخش تهیهكنندگی و گویندگی یاریگر من هستند، در این برنامه علاوه بر سردبیری، نویسندگی برنامه و همچنین اداره كانال 3 هزار نفری برنامه و همچنین صفحه اینستاگرامی برنامه از حیث تولید انتشار یا بازنشر محتوای برنامه در فضای مجازی و شبكههای اجتماعی بر عهده من است.
از زبان رایج و همهفهم استفاده میكنیم
حسین فهیمیپور تهیهكننده برنامه بازار تهران نیز توضیح میدهد: اتفاقات و قیمتهای عجیب و غریب باعث شد این برنامه ساخته شود. از لحاظ اقتصادی، تحریمها، معادلات بانكی، سطح معیشتی و وضع آشفته بنگاههای تولیدی در موقعیتی هستیم كه ساخت برنامه با این قالب نیاز است و رسالت این برنامه اطلاعرسانی دقیق و كاملاً وسیع است. موضوعاتی مانند بورس، طلا، اتفاقاتی كه در بازار مسكن میافتد، قیمتهای عجیب و غریب در بازار خودرو، همه اینها دست به دست هم داد تا این برنامه پا گرفت.
وی افزود: این برنامه به خصوص در بخش سردبیری به شدت مستلزم كار است و این نشاندهنده این است كه فكر و ذكر این برنامه این است كه تا حد توان برای مردم و مسئولان مفید باشد. برای مردم از این نظر كه برای تصمیمگیریهای آتی در قبال مسائل معیشتی و اقتصادی خود بتوانند اتفاق خوبی را برای خود رقم بزنند و بتوانند با برخی مفاهیم اقتصادی آشنا شوند. در این برنامه سعی شده كه سطح زبان برنامه مفهوم باشد و خیلی دچار گفتارهای سخت مباحث اقتصادی یا مالی نشود. به نظر من در شرایط فعلی ساخت برنامههایی با این ساختار بسیار مفید است به شرطی كه بتواند رسالتی را كه عهدهدار آن است به خوبی ایفا كند.
تهیهكننده این برنامه اضافه كرد: یكی از مهمترین ویژگیهای این برنامه این است كه مبتلابه موضوعات برنامه را در خود گنجانده و همچین دقیق بودن اطلاعات این برنامه در حوزه بازارهای مالی، بورس، طلا و دلار است. اطلاعاتی كه به ثانیه در حال تغییر است و این برنامه سعی میكند با همكاری مسئولان درباره چرایی آن سؤال شود، پیگیری شود و از برنامهریزی آنها درباره این مسائل جویا شود؛ البته اگر مسئولان همكاری كنند. متأسفانه گاهی با تمام سختیها همكاری بین ما و مسئولان ایجاد نمیشود ولی خوشبختانه میتوان گفت 90 درصد این همكاری صورت میگیرد.
وی افزود: بزرگترین دغدغه من در این برنامه این است كه عزیزان مسئولی كه این برنامه را گوش میدهند و از هر طریقی از این برنامه كسب اطلاع میكنند سطح آگاهی خود را نسبت به اینكه چه بازارها و چه اتفاقاتی باعث میشود كه مردم بیشتر اذیت شوند، افزایش دهند به این ترتیب باعث میشوند كه مسئولان مسئولیتپذیرتر شوند. یكی از مهمترین دغدغههای من این است كه مسئولان در دسترس و به راحتی پاسخگو باشند.
سینا محمدحسن یكی دیگر از تهیهكنندگان این برنامه درباره ویژگیهای شاخص بازار تهران میگوید: جدول برنامههای شبكه رادیویی تهران فاقد یك برنامه اقتصادمحور بود. بنابراین این برنامه تنها مرجع اقتصادی مخاطبان رادیو تهران تلقی میشود كه به نوعی دایرهالمعارف اقتصادی است. دومین ویژگی جانمایی برنامه در ساعتی از روز است كه بازار سرمایه و سهام فعالیت خود را به پایان رسانده و حوزههای طلا، سكه، خودرو و ارز در حال شكلگیری قیمتی هستند به این دلیل كه با اختلاف ساعت موجود بین بازارهای ایران و بازارهای اروپا معمولاً نیمههای روز این بازارها شكل میگیرند و تحلیلهای برنامه و افراد شاخص و كارشناسان برجسته میتوانند در این ساعت بر شكلگیری بازار در راستای مصلحت و منفعت جامعه اثرگذار باشند. سومین شاخص این برنامه تعاملی بودن برنامه است به طوری كه مسئولان مورد درخواست مخاطبان برای پاسخ به پرسشهای سرمایهای و مالی آنها به برنامه دعوت میشوند و در واقع بازار تهران پلیس بین مردم تهران و مسئولان اقتصادی استان تهران و حتی مرجع اطلاعرسانی و اطلاعیابی كشوری است. بسیاری از مردم از طریق پیامك از سراسر ایران پرسشهای خود را با برنامه در میان میگذارند و این نشانه نوعی مرجعیت برنامه است.
وی شعار برنامه بازار تهران را «بازار تهران تازهترین خدمت رادیویی شبكه تهران به مخاطبان استان تهران» دانست و توضیح داد: پیگیری مطالبات مردمی از یك طرف و پیگیری تحقق وعدهها و قولهای مسئولان در چارچوب تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر قول سدید دو بازوی حركتی برنامه است یعنی هم انتظارات مردم را از مسئولان پیگیری میكنیم و هم هر آنچه را كه مسئولان به عهده گرفتهاند و آن را اعلام كردهاند در زمان مقرر و موعدی كه این كار انجام میشد پیگیری صورت میكنیم تا آن مقام مسئول در صورت محقق نشدن موانع كار را به رسانه و مردم بگوید و اینكه كی و چگونه از عهده وعدهای كه با مردم در میان گذاشته، برمیآید آن را پیگیری میكنیم.
با مسئولان تعارف نداریم
محمدحسین امیدی گوینده برنامه بازار تهران، اما بر این باور است كه بازار تهران با توجه به اینكه بسیاری از اوقات مباحث تخصصی مطرح كرده است، موفق بوده با ریتم بسیار خوب، اطلاعات تخصصی در حوزه اقتصاد را به شكلی به مردم ارائه دهد كه برای آنها قابل فهم باشد.
وی افزود: در این برنامه تمام تلاشمان را میكنیم كه گفتوگوی صورت گرفته هدفمند باشد و حتماً نتیجهای دربر داشته باشد. خوشبختانه رویكرد مدیریت شبكه و مدیریت گروه همیشه حمایتی بوده و ما تلاش میكنیم حرفهایی را كه باید زده شود، عنوان كنیم. احترام سرلوحه كار ماست ولی آنجا كه حقوق مردم در میان است، با مسئولان تعارف نداریم و اگر نكتهای باشد بسیار صریح مطرح میكنیم و اگر نتیجهای هم حاصل نشد، قضاوت برعهده مردم خواهد بود.
گوینده این برنامه میگوید: جالب است بدانید من به این برنامه به چشم یك كلاس درس نگاه میكنم به این دلیل كه خوشبختانه تیم سازنده برنامه از نظر اطلاعات اقتصادی و آگاهی در این زمینه در سطح خیلی خوبی قرار دارند و این برنامه باعث افزایش سطح آگاهی من در این حوزه شده است و وقتی به عنوان یكی از عوامل برنامه این حس را دارم فكر میكنم مردم نیز قاعدتاً این اتفاق برای آنها روی داده است.
برنامه بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:05 تا 11:40 از موج اف. ام. ردیف 94 مگاهرتز پخش میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما باشید.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.