حسن صنوبری، تهیهكننده مسابقه رادیویی «سؤالپیچ»، این برنامه را تجربهای متفاوت در تركیب رقابت، سرگرمی و آموزش میداند؛ مسابقهای كه هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 با اجرای صاحبه عظیمی از رادیو جوان پخش میشود و با طراحی بخشهای متنوع، هم خانوادهها را پای رقابت مینشاند و هم مخاطبان خاموش را به شنوندگانی وفادار تبدیل كرده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، حسن صنوبری، تهیهكننده مسابقه «سؤالپیچ»، درباره ویژگیهای این برنامه گفت: این مسابقه یكی از قالبهای متفاوت و شنیدنی رادیو جوان است كه تلاش كردهایم هم اطلاعات عمومی و ایرانشناسی را پوشش بدهد و هم فضای سرگرمكنندهای برای شنوندگان فراهم كند. هر روز از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 16، مخاطبان میتوانند همراه با اجرای خانم صاحبه عظیمی پای این مسابقه بنشینند و در فضای پرهیجان آن حضور داشته باشند.
وی با اشاره به گروههای مختلف مخاطبان ادامه داد: «در طراحی این برنامه، سه دسته از شنوندگان را مدنظر قرار دادیم. گروه اول، شركتكنندههای اصلی هستند كه در قالب دو گروه دو نفره با هم رقابت میكنند. هر گروه معمولاً از اعضای یك خانواده تشكیل شده است. همین روابط خانوادگی، حالوهوای متفاوتی به مسابقه میدهد و فضای گرم و صمیمی ایجاد میكند. وقتی مادر و دختر یا دو برادر با هم وارد رقابت میشوند، انرژی و صمیمیت خاصی به فضای برنامه منتقل میشود كه برای شنوندگان بسیار جذاب است.
صنوبری سپس به بخشهای تعاملی برنامه اشاره كرد و گفت: گروه دوم مخاطبان، شنوندگانی هستند كه بهطور مستقیم در مسابقه حضور ندارند اما از طریق شنیدن بخشهای صوتی با ما همراهی میكنند. ما بخشی طراحی كردهایم كه در آن صداهایی پخش میشود و مخاطبان باید حدس بزنند صدا متعلق به چیست. برای نمونه، صدای خشخش برگها یا صدای حیواناتی مثل كوآلا كه چندان آشنا نیستند، در این بخش پخش میشود و شنوندگان حدسهای بامزه و خلاقانهای برای ما میفرستند. این قسمت به نوعی مسابقه صوتی تعاملی است كه شور و نشاط خاصی به فضای كلی برنامه میدهد.
به گفته وی جذابیت این بخش باعث شده استقبال گستردهای از سوی مخاطبان صورت گیرد: «گاهی حدسهای عجیب و غیرمنتظرهای دریافت میكنیم كه خودشان تبدیل به بخش خندهدار و شیرین برنامه میشوند. همین بازخوردهای زنده و بامزه، ارتباط ما با شنوندگان را واقعیتر و صمیمانهتر كرده است.»
تهیهكننده «سؤالپیچ» درباره گروه سوم مخاطبان هم توضیح داد: این گروه، شنوندگان خاموش هستند. یعنی كسانی كه به برنامه گوش میدهند اما هیچگاه بهطور مستقیم در مسابقه شركت نمیكنند. شاید در ابتدا فكر میكردیم این طیف كمتر با ما همراه باشند، اما بازخوردهایی كه از آنان دریافت كردهایم، بسیار ارزشمند است. آنها میگویند كه از شنیدن فضای رقابتی و پرهیجان مسابقه لذت میبرند و حتی بدون شركت مستقیم، احساس میكنند بخشی از جریان برنامه هستند.
صنوبری تأكید كرد: در واقع، همین تنوع مخاطب است كه به مسابقه جان میدهد. از یكسو خانوادههایی داریم كه با روابط صمیمی خود رنگ تازهای به رقابت میبخشند، از سوی دیگر مخاطبانی هستند كه با بازی صوتی تعامل پیدا میكنند و در نهایت، شنوندگان خاموشی داریم كه با گوش سپردن به برنامه، لذت و هیجان خود را تجربه میكنند. این گستردگی و تنوع باعث شده «سؤالپیچ» برای همه نسلها جذابیت داشته باشد.
وی در پایان افزود: هدف ما از تولید «سؤالپیچ» تنها ایجاد سرگرمی نبود؛ بلكه میخواستیم بستری فراهم كنیم كه اطلاعات عمومی و دانش ایرانشناسی در كنار لحظات شاد و خانوادگی به مخاطبان منتقل شود. خوشبختانه بازخوردها نشان میدهد كه برنامه توانسته چنین نقشی را ایفا كند و همین موضوع برای ما بزرگترین دستاورد است.